در صف انتظار برای مرگ
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

یک میلیون مورد جدید تنها ظرف سه روز؛ هند و آمار ابتلا و مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونای این کشور تبدیل به آینه‌ای تمام‌نما از آن واقعیتی شده‌اند که کووید 19 می‌تواند بر سر دنیا بیاورد. بیش از یک‌سال از شیوع جهانی این بیماری گذشته و هر قدر هم که تصاویر پر از مرگ و تلخی را در این یک‌سال دیده باشید، تصاویری که از هند مخابره می‌شوند مانند سیلی به صورت مخاطب فرود می‌آیند. تصویر زمین بایری در دل شهر که محل سوزاندن جسدها شده‌اند را میلیون‌ها نفر دیده‌اند، تصویر تخت‌های نزدیک به هم که بر هر کدام بیماری زیر ماسک اکسیژن خوابیده و خبرهایی که حاکی از کمبود امکانات است؛ هزاران نفر هر روز به جمعیت موارد ابتلا به کرونا افزوده می‌شود و کشورهای دیگر در تلاشند تا شاید باری از این آوار بیمارستانی بردارند. گذشته از امریکا و انگلستان که بخشی از مایحتاج نظام سلامت هند را تامین می‌کنند و تلاش دارند تا تولید واکسن در این کشور افزایش پیدا کند، حتی پاکستان هم پیشنهاد کمک داده است. یک ماه پیش از شروع این موج مرگبار بود که اطلاعات موجود در مورد میزان پادتن نوید از این می‌دادند که بسیاری از مردم در شهرهایی مانند دهلی تا آن لحظه میزبان ویروس شده بودند و پژوهشگران را به این نتیجه رساندند که بدترین بخش پاندمی برای این کشور به پایان رسیده است.

نشریه نیچر چند روز پیش نوشت: «پژوهشگران در هند تلاش دارند بفهمند که دلیل این اوج‌گیری پیش‌بینی نشده چیست، موجی که ممکن است به خاطر تلاقی ناگوار عواملی مانند ظهور یک واریانت تازه، افزایش تعاملات اجتماعی بدون محدودیت و واکسیناسیون حداقلی ایجاد شده باشد.»  موج تازه ابتلا در هند از ماه مارس (حدود یک ماه پیش) آغاز شد و از آن زمان نمودار رشد سر به آسمان گذاشته است. روز گذشته هند بیش از 352 هزار مورد جدید از ابتلا و بیش از 2 هزار و 800 مرگ را ثبت کرد. روز گذشته برای پنجمین روز متوالی بود که آمار هند از تمامی آمارهای ثبت شده جهانی از آغاز کرونا تاکنون بیشتر بود. دهلی، در وخیم‌ترین حالت از نظر ابتلا قرار دارد و با توجه به همین وخامت است که تعطیلی‌ها و محدودیت‌های پایتخت تا روز سوم ماه مه، یعنی یک هفته دیگر تمدید شد. سی‌ان‌ان گزارش کرده است که این شهر با کمبود قابل توجه اکسیژن در بیمارستان‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. دهلی برای تامین اکسیژن به دولت مرکزی وابسته است و در نبود کپسول‌های کافی، چندین بیمارستان در صفحه توییتر خود پیغام نیاز به کمک فوری گذاشته‌اند. سی‌ان‌ان نوشته است: «روز شنبه دست‌کم 20 نفر در وضعیت وخیم بیماری به خاطر تاخیر در رسیدن اکسیژن به یکی از بیمارستان‌های دهلی جان خود را از دست دادند.» نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفته است که دولتش 551 مرکز تولید اکسیژن در هر منطقه ایجاد خواهد کرد تا از در دسترس بودن آن اطمینان حاصل کند. در عین حال خشم و انتقادهای تند علیه او و دولتش در حال افزایش است. در گزارش سی‌ان‌ان آمده: «بسیاری به ناچار برای نجات جان عزیزان‌شان رو به بازار سیاه آورده‌اند.» همزمان با وخامت شرایط کرونا در هند و به صورت ویژه در دهلی، منتقدان دولت مودی توییتر را تبدیل به بستر اعتراضات خود کردند. اغلب انتقادات به این اشاره داشتند که دولت مودی اجازه برگزاری تجمعات بزرگ مذهبی و سیاسی را صادر کرده بوده و همین سبب رشد ناگهانی آمار ابتلا شد. در روزهای گذشته دولت هند از توییتر خواست تا تعدادی از پیام‌های انتقادی از شیوه کنترل شیوع کووید ۱۹ در این کشور را حذف کند. خبرگزاری رویترز نوشته است که این درخواست روز 23 آوریل (چهار روز پیش) به ثبت رسیده. روز گذشته مشخص شد که توییتر به درخواست دولت هند برای حذف دست‌کم 20 توییت انتقادی عمل کرده است؛ از جمله توییت‌های یکی از دولتمردان ایالت بنگال غربی، یک وکیل و یک فیلمساز. اقدامی که حالا علاوه بر خشم از دولت این کشور، انتقادات گسترده‌ای را هم به سمت شرکت توییتر هدایت کرده. میرزا صایب‌بیگ، وکیلی که توییت انتشف=قادی او از جمله توییت‌های حذف شده بود به گاردین گفته است: «سرکوب اطلاعات و انتقادات به دولت نه تنها برای مردم هند خطرناک است، بلکه مردم در سراسر جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد.»


کمک و ممنوعیت همزمان
در روزهای تیره و تار هند، همسایه‌اش پاکستان که سابقه‌ای طولانی در درگیری و تعارض منافع با هم دارند، پیغام همبستگی با مردم این کشور صادر کرد. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان روز شنبه در توییتر خود نوشت: «می‌خواهم همبستگی خود را با مردم هند که در حال مبارزه با موج خطرناک کووید 19 هستند، اعلام کنم. دعای ما بهبود سریع تمام کسانی است که از پاندمی رنج می‌برند. ما باید در این چالش جهانی که رو در روی بشریت قرار گرفته است همراه با هم بجنگیم.» پاکستان پیشنهاد ارسال ونتیلاتور و سایر کمک‌های پزشکی به هند داده است.  یک سوی ماجرای ارسال کمک به هند هم البته امریکاست. سی‌ان‌ان به نقل از مقامات کاخ سفید خبر داده است که وزارت دفاع این کشور اقلام امدادی و کمکی از جمله ونتیلاتور، تست‌های تشخیص سریه و اقلام درمانی به هند ارسال می‌کند. در عین حال این شبکه خبری امریکایی ناگفته نگذاشته است که ایالات متحده در ابتدای سال جاری میلادی دستور ممنوعیت موقت ارسال مواد خام ضروری برای تهیه واکسن را هم صادر کرده بود. این تصمیم سبب شد که شرکت‌های تولید واکسن در سراسر دنیا از جمله موسسه سرم هند (از عمده‌ترین تولیدکنندگان واکسن آکسفورد- آسترازنکا) با کمبود مواد اولیه مواجه شوند و به ناچار برای تهیه اقلام مورد نیاز برای تولید واکسن به دنبال منابع دیگری بگردند. ایجاد ممنوعیت در حالی که امریکا در شرایط خوبی به لحاظ اجرای واکسیناسیون عمومی قرار دارد نقدهای بسیاری را به همراه داشته. آدار پوناوالا، مدیرعامل انستیتو سرم هند روز 16 آوریل (10 روز قبل) جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا را مورد خطاب قرار داد و در توییتر نوشت: «اگر حقیقتا در نبرد با ویروس متحد هستیم، از جانب صنعت واکسن‌سازی خارج از ایالات متحده فروتنانه از شما تقاضا می‌کنم که ممنوعیت صادرات مواد خام به خارج از ایالات متحده را‌ بردارید تا تولید واکسن سرعت بگیرد.» روز شنبه کاخ سفید اعلام کرد که بخشی از این ممنوعیت صادرات مواد خام را برمی‌دارد تا هند بتواند تولید واکسن را سرعت ببخشد. سی‌ان‌ان باز هم اشاره کرده است: «با این حال در این بیانیه اشاره‌ای به در اختیار گذاشتن واکسن آسترازنکا نشد، واکسنی که ذخایر ده‌ها هزار تنی آن در ایالات متحده موجود است.»





:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : smsreson
ت : سه شنبه 7 ارديبهشت 1400
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی