چاپ 142 هزار میلیارد تومان پول
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

عده‌ای بر این باورند که دولت رئیسی و به ویژه عملکرد ارزی بانک مرکزی در این دولت با اما و اگرهایی همراه است اما مسئولان اقتصادی دولت سیزدهم کاملا مخالف این مساله هستند و اساسا این نکته را مطرح می‌کنند که در شرایط فعلی خیلی بیشتر از آنچه تصور می‌شد عمل کرده‌اند. چه اینکه ماه‌های میانی سال گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که دولت سیزدهم تمام 54 هزار میلیارد تومانی را که دولت قبل در چهار ماه نخست سال 1400 از بانک مرکزی استقراض کرده بود، تسویه کرده است. احسان خاندوزی درحالی این ادعای بزرگ را در فضای رسانه‌ای و به صورت رسمی مطرح کرده که پیش از این نیز دیگر همکارانش در تیم اقتصادی کابینه تأکید داشتند دولت سیزدهم به روش‌هایی غیرتورم‌زا و بدون استقراض از بانک مرکزی کسری بودجه را تأمین کرده‌اند. وی در 10 مهر ماه در صفحه توئیتر شخصی‌اش درباره نحوه تأمین کسری بودجه دولت بدون استقراض از بانک مرکزی اعلام کرده بود: «در شهریور موفق شدیم برخلاف پنج ماه اول، بدون یک ریال استقراضِ جدید از بانک مرکزی، حقوق‌ها را (حتی زودتر از موعد) پرداخت کنیم. البته نحوه تأمین کسری بودجه در اوایل سال، همچنان تنور تورم را گرم نگه داشته است!

طبیعی است آثار مثبت اقدامات امروز، با چند ماه تأخیر ظاهر خواهد شد انشاا....» حالا اما چند ماهی از مهر ماه گذشته و هنوز تاخت‌وتاز تورم در اقتصاد ایران ادامه دارد. این در حالی است که مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در اظهاراتی رسمی بر این موضوع صحه گذاشته و در ماه‌های رفته از عمر دولت نه‌تنها بر بازپرداخت بدهی 54 هزار میلیارد تومانی تأکید کرده؛ بلکه عدم استقراض از بانک مرکزی را اولویت دولت سیزدهم دانسته است. این همه ماجرا نیست. سیاستگذار پولی کشور، در ساختمان میرداماد نیز این نکته را تأکید می‌کند. بر همین مبنا علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفته است: در دولت سیزدهم، خط قرمز آقای رئیس‌جمهور و سازمان برنامه و بودجه این است که دولت از بانک مرکزی استقراضی نکند. بنابراین خلق پایه پولی از این منظر به عنوان یک خط قرمز تعریف شده است. اما عده‌ای از کارشناسان و اقتصاددانان معتقدند که دولت اتفاقا با ایجاد نقدینگی بیش از حد در کشور موجبات ایجاد تورم بالا را در ماه‌های آینده را فراهم کرده است و ضرر این مساله صرفا به جامعه خواهد رسید. هر چند که این هم گفته‌ای قابل تامل است اما باید دید روند‌ها و رویکردها از سوی دولت سیزدهم و مردان اقتصادی این دولت به کدام سمت و سو خواهد رفت و شرایط اقتصادی و پولی کشور چگونه خواهد شد.

رکورد تاریخی دولت رئیسی

عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی نوشت: سال1400چاپ پول در دولت سیزدهم 142 هزار میلیارد تومان شد(به رغم ادعای تسویه تنخواه دولت) ‏و شایسته کسب عنوان فوق سلطان چاپ پول گردید. عبدالناصر همتی با انتشار یک فیلم در توییتی نوشت: «رکورد تاریخی! ‏سال1400چاپ پول در دولت سیزدهم 142 هزار میلیارد تومان شد(به رغم ادعای تسویه تنخواه دولت) ‏و شایسته کسب عنوان فوق سلطان چاپ پول گردید. مشکلات دولت را کاملاً درک می‌کنم، ‏فقط خواستم حامیان و امپراتوری رسانه‌ای دولت هم بدانند تا ان‌شاءا... به ریشه‌های واقعی مشکلات بپردازند.» همتی در این ویدئو گفت: همان‌طور که قبلا پیش بینی کرده بودم و هشدار داده بودم متاسفانه دولت سیزدهم رکورد تاریخی چاپ پول را شکست. بر اساس گزارش آماری بانک مرکزی متاسفانه در سال 1400 دولت سیزدهم با 142 هزار میلیارد تومان چاپ پول شایسته عنوان فوق سلطان چاپ پول گردید. بنده به مشکلات دولت واقف هستم و می‌دانم مشکلات بزرگی دارد. فقط این مطالب را عرض کردم از آن جهت که حامیان جناب رئیسی و امپراتوری رسانه‌ای ایشان دست از فرافکنی بردارند و به جای این حرف‌ها ریشه مشکلات را بررسی و شناسایی کنند و بدانند پشت پرده گرانی‌ها همین عوامل است.





:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : smsreson
ت : دو شنبه 19 ارديبهشت 1401
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی