پایان بانک مرکزی در آرژانتین ؟
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

راست افراطی در آرژانتین سکان هدایت این کشور ورشکسته را به‌دست گرفت. او خصلت‌هایی دارد که می‌توان وی را شعبه سوم ترامپ در آمریکای لاتین دانست. پیش از او ژائیر بولسونارو برای یک دوره هدایت برزیل را بر عهده داشت که او نیز در دایره ترامپیسم قرار می‌گرفت. درواقع رئیس‌جمهور بعدی آرژانتین یک اقتصاددان لیبرتارین است که سبک گستاخانه و پذیرش تئوری‌های توطئه از سوی او، وی را همراستا با دونالد جی.ترامپ قرار می‌دهد.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، آرژانتینی‌ها روز یکشنبه خاویر مایلی را به‌عنوان رئیس جمهور بعدی خود انتخاب کردند. این یک گردش به سمت راست برای ملتی است که با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و نشانه‌ای از قدرت پایدار جهانی راست‌ها است که روز به روز بیشتر قدرتمند می‌شوند. مایلیِ ۵۳ساله، یک اقتصاددان و شخصیت تلویزیونی سابق با تجربه سیاسی اندک، با سبکی گستاخانه و با در آغوش گرفتن تئوری‌های توطئه و یک سری پیشنهادهای افراطی وارد کارزار سیاست شده است. او می‌گوید که برای شکستن بن‌بست‌های اقتصادی باید یک اصلاح اساسی صورت گیرد. مایلی با ۹۵درصد شمارش آرا، ۵۶درصد آرا را به‌دست آورد و سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد چپ میانه آرژانتین را که ۴۴درصد آرا داشت، شکست داد. ماسا ۵۱ساله حتی قبل از اعلام نتایج رسمی شکست را پذیرفت. مایلی متعهد شده است که هزینه‌ها و مالیات‌ها را کاهش دهد، بانک مرکزی آرژانتین را منحل و دلار آمریکا را جایگزین واحد پولی کشور کند. او همچنین پیشنهاد کرده است که سقط جنین ممنوع شود، مقررات مربوط به اسلحه کاهش یابد و تنها کشورهایی که می‌خواهند «با سوسیالیسم بجنگند» به‌عنوان متحدان آرژانتین در نظر گرفته شوند و اغلب از ایالات متحده و رژیم اسرائیل به‌عنوان نمونه نام می‌برد. او در سخنرانی پیروزی خود، به «کاست» سیاسی که به گفته او به قیمت از دست دادن آرژانتینی‌های معمولی ثروتمند شده‌اند، حمله کرد و گفت: «امروز پایان انحطاط آرژانتین است» اما او همچنین یک شاخه زیتون را به مردم این کشور عرضه کرد. او گفت: «می‌خواهم به همه آرژانتینی‌ها و همه رهبران سیاسی و همه کسانی که می‌خواهند به آرژانتین جدید بپیوندند بگویم: خوش آمدید.»

پیروزی بزرگ برای راست افراطی‌های جهانی
انتخاب مایلی یک پیروزی برای جنبش راست افراطی جهانی است که با انتخاب ترامپ و سیاستمداران مشابه، از جمله ژائیر بولسونارو از برزیل، قدرت گرفت؛ اگرچه این جریان در سال‌های اخیر با شکست‌های انتخاباتی نسبتا دچار تزلزل شده است. آقای بولسونارو و حزب راست افراطی «ووکسِ اسپانیا»، در راه مبارزه‌های انتخاباتی مایلی را تشویق کردند. حتی تاکر کارلسون مجری سابق فاکس‌نیوز برای مصاحبه با او به آرژانتین سفر کرد و ایلان ماسک میلیاردر ساکن سیلیکون‌ولی روز یکشنبه پس از پیروزی مایلی گفت که «برای آرژانتین رونق در پیش است.» البته ترامپ نیز از قافله عقب نیفتاد و به مایلی تبریک گفت. او در یک پست آنلاین گفت: «من به شما بسیار افتخار می‌کنم. شما کشور خود را برگردانید و واقعا آرژانتین را دوباره با عظمت خواهید کرد.» شعار تبلیغاتی خود ترامپ از سال۲۰۱۵، «آمریکا را مجددا با عظمت کنیم» است. او در این پست شعار خود را به خاویر مایلی هبه می‌کند. با این حال، برخی از تحلیلگران سیاسی می‌گویند که صعود مایلی به بالاترین رده سیاسی در آرژانتین نشان‌دهنده ناامیدی بسیاری از مردم این کشور برای تغییر است تا اینکه طرفدار واقعی ایدئولوژی او باشند. کارلوس پاگنی، استاد تاریخ و مقاله‌نویس سیاسی در «لا ناسیون» یکی از بزرگ‌ترین روزنامه‌های آرژانتین می‌گوید: «برخی از رای‌دهندگان با نظرات افراطی او هم عقیده هستند؛ اما عده‌ای هم هستند که به این دلیل به او رای داده‌اند که مایلی می‌تواند نشانه ناراضی بودن آنها از هر نوع تغییری باشد و این‌گونه دست به اعتراض زده‌اند. آنها می‌بینند که مایلی نیز عصبانی است و به آنها پیشنهاد داده که الان وقت رهایی از آن وضعیت گذشته است.» مایلی از اینکه با ترامپ و بولسونارو مقایسه شود، استقبال کرده است.

او تفاوت‌های آشکاری با دو سیاستمدار دیگر دارد، از جمله پایبندی شدید او به ایدئولوژی لیبرتارینی که باعث شده است در تئوری از سیاست‌هایی مانند مهاجرت آشکار و جرم‌زدایی از مواد مخدر حمایت کند. اما سبک سیاسی مایلی از بسیاری جهات به سبک آنها شباهت دارد. او به‌شدت به منتقدان خود و رسانه‌های خبری حمله می‌کند، اجماع علمی درباره تغییرات آب و هوا را یک توطئه سوسیالیستی می‌نامد، او استدلال می‌کند که یک «کابال در سایه» (گروه‌های توطئه‌گر و پنهانکار) کشور را کنترل می‌کند و حتی یک مدل موی سرکش دارد که همین خصلت فیزیکی‌اش او را تبدیل به یک «میم آنلاین» کرده است. برای بسیاری از ناظران، نگران‌کننده‌ترین حالت مشابه، ادعاهای پیش‌دستانه مایلی درباره تقلب در رای‌دهی بود. او آشکارا نتایج انتخابات۲۰۲۰ آمریکا و انتخابات۲۰۲۲ برزیل را زیر سوال برده و ماه‌هاست که با شواهد اندکی ادعا می‌کند که در انتخابات آرژانتین علیه او تقلب شده است. او هشدار داده بود که اگر روز یکشنبه شکست بخورد، ممکن است به‌دلیل سرقت رای باشد. پس از اینکه نشانه‌هایی در روز یکشنبه ظاهر شد که او پیروز خواهد شد، ستاد انتخاباتی مایلی به خبرنگاران گفت که انتخابات «تر و تمیز» بود. مایلی همچنین جنایات دیکتاتوری خونین نظامی آرژانتین از سال۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ را کم‌اهمیت جلوه داده و آنها را «اقدامی تا حدی افراطی» به‌عنوان بخشی از جنگ علیه چپ‌ها خوانده است. او در طول یک مناظره ملی گفت که تعداد افرادی که تحت دیکتاتوری کشته شدند، بسیار کمتر از تخمین‌های پذیرفته شده است.

گفته می‌شود که نزدیک ۳۰هزار نفر در این دوران کشته شده‌اند. این لفاظی، همراه با هشدارهای او درباره تقلب در انتخابات، نگرانی‌های گسترده‌ای را در آرژانتین درباره تاثیر بالقوه او بر دموکراسی این کشور برانگیخته است. قبل از رای‌گیری حتی بیش از ۲۰آرژانتینی برجسته ویدئویی را ضبط و منتشر کردند که ارزش‌های دموکراتیک را تبلیغ می‌کند. مایلی اکنون با چالش بزرگی روبه‌رو خواهد شد که در عمل هیچ رئیس‌جمهوری آرژانتینی قادر به حل آن برای دهه‌ها نبوده است: «اقتصاد آرژانتین.» سیاست‌های اقتصادی شکست‌خورده مدت‌هاست که آرژانتین را به یکی از بی‌ثبات‌ترین اقتصادهای جهان تبدیل کرده است، با این حال، حتی با توجه به استانداردهای آن، این کشور ۴۶میلیونی در یکی از بدترین بحران‌های خود قرار دارد. تورم سالانه از ۱۴۰درصد گذشته است - سومین نرخ بالا در جهان - بیش از دو نفر از هر پنج آرژانتینی در فقر زندگی می‌کنند و ارزش پول آرژانتین به‌شدت کاهش یافته است. در آوریل۲۰۲۰، در آغاز همه‌گیری کرونا، یک دلار با استفاده از نرخ غیررسمی بر اساس ارزیابی بازار ارز، ۸۰پزو خرید و فروش می‌شد. این هفته یک دلار نزدیک به هزار پزو خرید و فروش شد. مایلی استدلال کرده است که راه‌حل، گسست شدید از سیاست‌های قدیمی است. کمپین او بر تعهدات برای «منفجر کردن» بانک مرکزی و دلاری کردن اقتصاد متمرکز بود و حتی عکس‌هایی دارد که وی در آن اسکناس صد دلاری را به همه نشان می‌دهد.





:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : smsreson
ت : سه شنبه 30 آبان 1402
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی